Welke oefeningen kun je in de speeltuin doen met je kinderen om ze fit te houden?

Bewegen is super belangrijk. ook voor de kinderen. Hoe krijg je je kind in beweging in de winter?

sportoefeningen voor kinderen

Sportclubs hebben de deuren dicht moeten houden vanwege de Corona maatregelen. Hoe krijg ik mijn kinderen in beweging? Gamen is,nu een stuk interessanter dan het bos, het park of het speelplein. Voldoende sporten is dan een issue. Zorg voor comfy kinderkleding zodat het sporten makkelijker gaat.

Wist je dat er in de direct omgeving voldoende mogelijkheden zijn om oefeningen te doen. Sporten in een speeltuin is een leuke manier om de conditie en kracht op peil te houden. Samen erop uit om te sporten schept een band tussen jou en je kind. Voor de motivatie is het goed om er een beloning aan te koppelen. Denk aan een gezond sapje of mueslireep.

Om te starten is een warming-up onmisbaar en zorg ervoor dat je op het einde van de oefeningen een coolingdown doet. En houd altijd de veiligheid in de gaten als de kinderen uit hun enthousiasme de oefeningen verkeerd uitvoeren of zichzelf overschatten.

Kinder work-out

Warming-up: Laat je kind verschillende toestellen aantikken op jouw signaal.

1. Springen in het zand. Doe vijf keer tien sprongen in het zand, waarbij je kind de billen naar achteren duwt vóór het springen, zijn rug neutraal houdt en dan tijdens de sprong flink met de armen zwaait.

2. Evenwichtsparcour. Zoek een evenwichtsbalk en laat je kind het parcours afleggen zonder dat het daarbij z’n evenwicht verliest. Valt hij toch, dan moet hij terugkeren naar de start van het parcours. Is het parcours te moeilijk help dan je kind.

3. Buikspieroefeningen . Laat je zoon of dochter eerst de armen een aantal keer voorwaarts en achterwaarts in grote cirkels draaien, zodat de schouders en armspieren opgewarmd zijn. Voor de oefening zelf heb je een hangtoestel nodig. Belangrijk is om in hangpositie de schouders recht te houden en niet door te hangen. Het is de bedoeling dat je kind vanuit die houding de buikspieren aanspreekt. Is hij of zij nog niet sterk genoeg om alleen stabiel te hangen, dan moet je helpen door hem of haar te ondersteunen: houd het bekken vast en duw hem of haar een beetje naar boven, waardoor de oefening lichter zal worden. Laat je kind vanuit deze positie tien keer de knieën zo hoog mogelijk naar boven trekken om de lage buikspieren te trainen.

4. Squat-pulls met de schommel. Je kind mag een schommel vastpakken en achteruit leunen met een mooi gestrekt lichaam. Zodra het die positie heeft: laat hem een goede squat uitvoeren, om bij het rechtop komen het lichaam dichter bij de schommel te trekken via de armspieren.

5. Sluipen. Zorg dat je zoon of dochter kleren draagt die vuil mogen worden en waarin makkelijk gesport kan worden, want we gaan sluipen. Deze oefening is ook goed voor de mobiliteit. Baken met een voorwerp een parcours af. Je kind neemt plaats in ellebogen-voeten-positie en probeert het parcours vijf keer zo snel mogelijk af te leggen. Je kunt variëren door zand of gras als ondergrond te kiezen.

Cooling down: Strek de spieren.

SUCCES met deze oefeningen!

De waardering van www.skurk.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.7/10 gebaseerd op 151 reviews.